torsdag den 21. februar 2013

Udfordringsopgave

Min første udfordring:


At finde en væver der vil have besøg - det gik nemt. Også hurtigere end jeg have turdet håbe. Mandag d.18 feb. Ringede jeg til en gammel kollega på Fyn. Mente hun have fortalt hun kendte en – og det gjorde hun. 1o minutter efter havde jeg et telefonnummer og næste eftermiddag en aftale på plads

Jeg har bestemt mig for at kikke nærmere på billedvævning i min udfordringsopgave. Jeg har været på besøg hos en billede / gobilingvæver på Fyn.

Hun er uddannet for mange år siden i Kerteminde som tekstil væver. Hun lever ikke af det men det er tydeligt i hendes hjem hun lever for det.

Der hænger de flotteste gobelinger i hendes hjem. Hun fortæller da hendes børn boede hjemme stod hendes rammevæv i stuen og den var altid i gang når tiden var til det. Nu har hun indrettet et skønt værelse med en stor gobeling væv, en reol med hørtråd i alle farver. Der er smukt og hyggeligt.

 

Hun væver fordi glæden bare er ubeskrivelig stor og det er tydeligt når hun snakker at hun elsker sit fag.

 

Hun viser mig nogen sten – små sten med fine mønstre. De mønstre overfører hun til en flot akvarel som dernæst bliver overført til en gobelin.

 

En af hendes gobeliner er udstillet i Finland lige nu på Artapesstyr 3


Gobelinens navn er Moonfur-Moonlight. Mette Hansen.

Jeg har i min plan over min udfordrings opgave skrevet at jeg vil starte på en lille børnevæv. Men den del vil jeg springe over – jeg kom hjem med en lille ramme, brugsanvisning og en ordentlig pose garn derover fra. Hun kunne kun anbefale at starte i det små – bliver man bidt og vil noget større skal man på kursus. Der kunne hun anbefale Krængerups Hørmusum.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar