søndag den 25. november 2012

Biotop opgave 3 ( brombær )

Der er brombærhegn på min biotop - det har givet anledning til at tænke over hvilken aktiviter man kunne sætte igang med brombær.

 
Brombærmarmelade kunne have været en hyggelig og sjov proces som både børn og voksne ville finde sjovt. De borger jeg arbejder med i hverdagen voksne med en senhjerneskade ville kunne deltage hele vejen igennem. Finde og plukke brombær - og det at koge bærene, hælde på glas.
Der var ikke mange brombær tilbage i oktober - Dernæst er der fældet og ryddet store områder på min biotop i år. Det er gået hårdt ud over de naturlige hegn af brombær og hyldebær som har været der. Måske næste sæson kunne byde på hjemmelavet marmelade.



Man kunne optil marmelade tiden få lidt viden om brombærene.



Brombær er vildtvoskende i de sydlige dele af Skandinavien og udbredt i mellemeuropa. De vokser i skove, krat og hegn. De bliver optil 2 meter lange skud og kan være klaterne. De har torne og skudene er buekrummede og ofte nedadbøjede stængler der ofte slår rod i spidsen og skyder på ny herfra.

Brombær som læge middel!
Som lægemiddel i 1400-1600 tallet har brombær været anvendt mod blødninger, dirre og blæresten. Afkog af blade og kviste blev brugt mod lungebetændelse, til heling af sår samt mod fnat.( træer og buske i landskabet af Vedel, Helge og Møller, Jette Dahl).

Da jeg rundede min biotop midt i november var der et flor af flotte farver på brombærbuskene.

Jeg fandt helt grønne, gule og røde blade.

Jeg vil her vise hvordan jeg prøvede at trække farverne ud af bladene.
Jeg klippede små stykker af her blad og væddede et stykke køkkenrulle med sprit. Pakkede det i en pose så det kunne ligge og trække. Det lykkes ikke særligt godt. Skulle nok have brugt et kaffefilter og have ladet det stå og trække i længere tid i et glas med sprit. Men er så blevet den erfaring rigere.

I bogen " Børn, dyr og natur side 223) kan man se hvordan jeg skulle have gjort.
Her er det udtræk fra det røde blad .
Her er det udtræk fra det gule blad.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar